| © www.nzidinys.lt (2011, Nr. 3)
Trys metaforos apie internetin iniasklaid
TOMAS VAISETA
Turbt i karto reikia perspti, kad straipsnyje nebus kalbama apie anoniminius interneto svetaini komentatorius. Paklausite – kaip itaip? Juk tai pirmoji asociacija, ateinanti galv paminjus interneto portalus. Btent dl to. Internetins iniasklaidos paratse iv(i)ejusi erdv ir jos veikjai tapo pagrindiniu viej diskusij apie lietuvikj internet objektu, ugousiu ir internetin urnalistik, ir portalus kaip informacijos priemon. Simptomika, kad ileistoje knygoje apie alternatyvias viesias erdves1 daug dmesio skiriama anoniminiams komentatoriams, taiau neturime panaios studijos apie pai internetin iniasklaid, nors jos susikrimas ir pltra buvo conditio sine qua non komentavimo galimybei atsirasti. Be abejo, komentatori urvan smuk skaitytojai patenka toki ikreipt veidrodi karalyst, kad nejuiomis ima mstyti ne tiek apie lietuvikos iniasklaidos funkcionavim ir urnalistikos bkl, kiek apie bendresnius socialinius ir kultrinius tapatybs klausimus: kas jie? ar tai mes? kiek mes? kodl mes tokie? ir etc. Bandymai devalvuoti j reikm argumentu, kad anoniminiai komentatoriai vidutinikai tesudaro apie 5% vis tekst skaiiusij, beveik nieko netikina: kaip ra Fiodoras Dostojevskis, tu gali ir Amerik bti atrads, bet jei ant tavo nosies uaugo karpa, tai visi matys tik j, ir nieko daugiau. Tad vilgsnius sutraukusi karpa nuskriaud internetin iniasklaid tuo, kad per 7 ar 8 pastaruosius metus iniasklaidos rinkoje sitvirtinusi ir kit teritorij uzurpuojanti informacijos priemon vis dar lieka menkai apmstyta2, turint galvoje ne tik jos kiekybinius ir kokybinius turinio tyrimus, bet ir funkcionavimo principus ir savybes. Apie tai ir pamginsime pakalbti, pasitelkdami tris metaforas.
Pratarmei: apie revoliucij
Internetin iniasklaida kaip jokia kita pasiduoda vairiems matavimams (galima net pajuokauti, kad kol kas nepavyksta ufiksuoti tik skaitytojo vilgsnio judesio po ekran krypties (tai tik laiko klausimas!)), taiau vertinti jos viet ms iniasklaidos rinkoje vis dar keblu. Populiariausio naujien portalo skaitytoj skaiius pagal tam tikrus matmenis perkopia ir 1 mln.3, o apklausos rodo, kad beveik septyni i deimties suaugusi Lietuvos gyventoj paskutiniaisiais metais naudojosi internetu, du tredaliai nam ki turi interneto prieig. Tai reikt, kad takos prasme vienintelis rimtas konkurentas internetui lieka televizija. Taiau vienas itin pragmatikas rodiklis veria neskubti ios takos absoliutinti: 2010 m. 7,7% reklamos rinkos l teko internetui ir pagal tai jis aplenk tik lauko reklam, vidaus reklam ir reklam kine4. Kitaip tariant, visos tradicins masins informavimo priemons, pirmiausia televizija ir laikraiai, vis dar pasiglemia lito dal. Ar tokie duomenys atspindi tikrj internetins iniasklaidos vert, ar veikiau tik reklamos agentr ir reklamdavi inertikum, sunku atsakyti. Bet faktas, kad pernai interneto reklamos rinka pagal jai skiriamas las gteljo daugiausia (net 25%), pera mint, kad interneto vertinimas pagaliau pasiek l, o retoriniame lygmenyje ir Lietuvoje jau kelerius metus skambanios kalbos apie e-prover pamau pavirs realiai udirbamais pinigais.
Pasaulyje is e-proveris interneto adorantus varo i proto nuo tos akimirkos, kai tinklas i vidinio eng pirmuosius ingsnius visuotinyb. J lydi ditirambai apie mentaliteto kait, modernij (j poiri – jau tradicini) socialini struktr grit, kasdienybs ikeitim virtualyb, privatumo nykim, tikrosios demokratijos sigaljim ir daugelis kit dalyk, kurie turt reikti e-revoliucij ir homo virtualicus ugimim5. Svoka „revoliucija“ ia suprantama tiesiogikiausia prasme, net gaubiama milenerikos dvasios, pavyzdiui: „Mes engiame savimons ir pasitikjimo savimi ilaisvinimo er. Mums nebereikia skaitytis su pripaintomis vertybmis ir nusistovjusia tvarka darant savo pasirinkimus ir kuriant savo gyvenim. Šiandien vis labiau pasitikime intuicija, veikiame pasikliaudami instinktais ir asmeniniais sitikinimais. Supratome, kad minios, kai panaudojamas j kolektyvinis intelektas, danai yra protingesns ir imintingesns nei pats geriausias ekspertas“6. Arba kitas pasaas i tos paios knygos: „Atrodo, Apreikimo knyga gali bti akinantis reginys, kai sprogs virtualiame kibernetins aminybs danguje. Jeigu aminyb yra virtuali erdv, galbt mirtis panai ms siel isiuntim ir ijim per virtual dang amin gyvenim“7. Revoliucijos vliavneiu pasiskelbia kiekvieno bent i pradi didelio susidomjimo ir populiarumo susilaukusio projekto krjas. Tai ypa bdinga laikotarpiui iki vadinamojo dot-com burbulo sprogimo (2000), taiau skmingai eskaluojama ir dabar8. Tikjim interneto revoliuciniu utaisu taip pat kursto politiniai vykiai: vykiai Irane 2009 m. vasar vadinti „Twitter revoliucija“9, Wikileaks nutekintas JAV diplomat susirainjimas laikomas Tuniso revoliucijos katalizatoriumi10, o JAV urnalas Time u nuopelnus konsoliduojant protesto akcijas Egipte pirm viet i met takingiausi pasaulio moni srae skyr Google darbuotojui, marketingo specialistui Waeliui Ghonimui11. Nors skeptik reakcij entuziazm, inoma, taip pat randasi12.
Vis dlto gyvenimiki pavyzdiai liudija, kad socialini norm kaita, jeigu ir vyksta, tai toli grau ne taip dirbtinai, nuspjamai ir utilitarikai, kaip to nort e-revoliucionieriai. Vienas intensyviausiai formuojam mit skelbia apie monijos persikraustym virtualij tikrov. I ties pasaulyje rastume begal moni, kurie, uuot igyven tikrovs rpesius ir atsakomyb, bga simuliuojam malonum kupin virtualyb. Amerikoje, Suomijoje ar Olandijoje pasikartojantys kruvini ipuoliai, kai mokykl ar prekybos centr sivers nelaimlis iudo nekaltus mones, o po to internetinje erdvje aptinkami j testamentai, bylojo apie rimtas ios prieprieos grsmes. Taiau neaiku, kodl virtualybs entuziastai tokiu atveju vis tiek link pabrti neataukiam monijos virtualjim, o ne io proceso svetimum mogaus prigimiai. Stebdami ms artimj, draug ir pastam sdjim internete, nuolat atnaujinamus Facebook profilius, degant alij Skype debesl ar Gmail lempel, sunkiai galime atsispirti e-orakul pranaystms. Galbt jie teiss, taiau kol kas aiku viena – radikalus ir staigus mogaus gyvenimo perklimas virtualyb nepavyko, nors vairiausi pilotini bandym bta. Pavyzdys – interneto pionieriumi ir vizionieriumi vadinto Josho Harriso biografija13. Jis pirmasis suvar pulk moni krv ir pavert juos per internet stebimais objektais itis par visose manomose privaiose sferose (skaitant tualet ir du), o vliau „Didiojo brolio“ eksperiment savo kailiu iband bute kartu su drauge. Nors kai kuriems entuziastams ir dabar atrodo, kad tokie Harriso eksperimentai pramu internetui keli privai mogaus erdv, nereikia pamirti kitos ios istorijos puss: po asmeninio eksperimento Harrisas isiskyr su drauge, susirgo stipria depresija ir ikeliavo gyventi Afrik, kur nuo vis pasislp ir paslp savo privatum. Dabartiniai socialiniai tinklai, kaip antai Facebook, pasism know-how i i eksperiment, taiau jie tra embriono bsenos, palyginus su tuo, kokiu mastu ir gyliu prasiskverbti privai erdv band Harriso projektai. Todl Marcui Zuckerbergui tvenikai galima atsakyti, kad inios apie privatumo mirt yra gerokai perdtos, o deklaracijos apie Facebook svarb socialiniam gyvenimui tra rinkodaros triukas iai svarbai sukurti. Vis dlto faktas ir tai, kad daug moni tuo patiki, ir tikroji revoliucija gali nuo io patikjimo prasidti.
Pirmoji metafora: bii avilys
Pratarms apie revoliucij reikjo atskleisti kontekstui, kuriame funkcionuoja internetin iniasklaida. Nors terminas „kontekstas“ ne visai tinkamas, nes internetins terps komponentai taip susieti, kad kalbti apie atskiro kurio nors autonomikum nemanoma. Naujien portalas savarankikai neigyvent n dienos, nes interneto vartotojas nebtinai skuba rinkti jo adres, jis turi daugyb kit interes ir poreiki – nuo darbo iki pramog ir nieko neveikimo (internetin bendruomen tai beslygikai pripainusi svarbiu poreikiu), o jo narym pasauliniame tinkle danai galima apibdinti graiu lietuviku odiu goglinti14 (juk turbt esate girdj, kaip vienas kitas lietuvis Google taria ne „ggl“, o „gogl“. Gal is „netaisyklingas“ tarimas i ties atspindi interneto naudojimo esm?). Tad ini svetains tik dal savo vartotoj pritraukia tiesiogiai, daug daniau jie atklysta aplinkkeliais, todl vartotojus galime sivaizduoti kaip bites, klajojanias po interneto pievas ir tik bitininko sumanumo dka jos pasirenka tam tikr avil ir su savimi atsinea tai, ko labiausiai geidiama – nektar, t. y. klik (paspaudim, nuo angl. click).
Interneto iniasklaidininkai mgsta skelbti apie savo universalum ir novatorikum, taip atkartodami e-revoliucijos retorik. Siekiama nuolat atsinaujinti ir sisavinti inovacijas, diegti ir vartotojams pasilyti paskutinius internetinius iradimus. Savo integralumu ir bekraiu lankstumu internetin iniasklaida demonstruoja pranaum prie tradicines visuomens informavimo priemones: laikratis – tai tekstas, radijas – tai garsas, televizija – tai vaizdas, internetas – tai summa ir net daugiau (informacija pateikiama tekstu, papildomu fotografijomis ir vaizdo mediaga, o jeigu reikia, gali bti prikabintas garso failas), todl vartotojas turt susiprasti, kad nebeverta naudotis anomis atgyvenomis, kai gali gauti visk viename. Posakis „Popierius ikents visk“ nugrimzdo praeitin su XX amiumi. XXI a. turi savj kankin – internet. Tai turbt aikiausiai patiria redaktoriai, i laikraio perj dirbti interneto portal. Laikratis visuomet galjo pateikti daugiau ir isamesni naujien nei televizijos ar radijo ini laida, taiau internetas iuos plotus iplt iki begalybs (riboja turbt tik sveikas protas), nuorod tinklas rpima tema vartotoj gali vedioti po informacijos labirintus iki smulkiausi detali, naujienos paskelbimo greitis nustelbia klaidos tikimyb15 – internete j bet kada gali pataisyti ar itrinti, o sugaito laiko nesugrinsi (iskridusios bituts – taip pat), tad naujien portalus, net paius solidiausius, lengvai prasmunka informacijos, kurios be didesni svarstym lieka u tradicins iniasklaidos borto (todl vieniems internetin urnalistika atrodo demokratikesn ir pilietikesn, kitiems – bulvarikesn).
Taiau is pasiptlikas pranaumas slepia internetins iniasklaidos bejgyst paties interneto pltros ir ypa web2.016 krybikumo atvilgiu. Net didieji pasaulio ini tinklalapiai retai tampa internetini iradim pionieriais, geriausiu atveju, jeigu turi ger uosl, spja greitai perimti kit sumanymus ir taip prisidti prie j populiarinimo. Bet paprastai naujien portalai tik pasinaudoja kit dirbiu, mgina pasivyti nuolat kintanias inovacijas: socialiniai tinklai, paiekos sistemos, nuorod, vaizd ir nuotrauk dalijimosi svetains, tinklaraiai (blogai), forumai, asmenins ir paini svetains, e-parduotuvs ir main portalai yra glynai, kuriuose dzgia bits, visikai nesirpindamos, kur sune savo derli, todl naujien portal redaktoriams reikia sukti galvas, kokiais takais jas privilioti savo avil. Jie nepaiso fakto, kad Facebook, Wikipedia (WikiLeaks) ar populiarus tinklaratis17 rimtai konkuruoja kaip alternatyvus informacijos altinis ar bent dl vartotojo tinkle praleidiamo laiko18, ir pasikliaudami bii labilumu noriai integruoja dalinimosi nuorodomis sistemas savo tinklalapius. Pats konservatyviausias bdas privilioti bit – kit bit paskatinti nusisti elektroniniu patu nuorod jam patikus tekst. Pats populiariausias – pasidalyti nuorodomis per socialinius tinklus ir tinklaraius. Taiau pasauliniame tinkle egzistuoja net saviti bii skrydi dispeeriai, t. y. interneto svetains, kurios pagal populiarum ir (ar) asmenines preferencijas sudaro nuolat kintanius nuorod sraus (pvz., StumbleUpon, Digg, Delicious, UpNews.in), kuriuos „prakiti“ savo nuorodas nort kiekviena svetain. Pavyzdiui, naujien portalas 15min.lt prie kiekvieno teksto silo pasirinkti apie 350 skirting variant, kaip bt galima pasidalyti skelbiama informacija (kiek i j pavykt realiai pasinaudoti – kitas klausimas).
XX a. pirmoje pusje raydamas apie laikraius Walteris Benjaminas pastebjo, kad n vienas skaitytojas negauna informacijos, kuri jis galt papasakoti kitam „kaip savo“19. Nesigilindami, k turjo galvoje pats Benjaminas, galtume interpretuoti, kad ios galimybs papasakoti „savo patirt“ stok internetas mgina kompensuoti su kaupu. Moderniosios, bet ir vis labiau paprastinamos technologijos (fotografuojantys ir filmuojantys telefonai, neiojami kompiuteriai, bevielis internetas) iplt moni galimybes ufiksuoti „savo patirtis“ vairiausiose vietose ir netikiausiu laiku, o demokratikas ir kiekvienam draugikas internetas skatina kuo intensyviau dalytis, todl socialiniai tinklai ir nuotrauk ar vaizdo svetains kupinos banalybi, naujien portal redakcijos ino, kad ne tik po kvalo ar kruos mons atsis savo kieme ufiksuotus gamtos stichijos padarinius, bet ir po pirmojo sniego, prasiskleidusi pavasario ied, per didisias ventes, laisvadienius ir pan. sulauks lavinos triviali mgjik vaizdeli su lyrikais apraymais. Kita vertus, vaizdo svetain Youtube mirgte mirga nuo asmenini privaiose erdvse buitikai filmuot vaizd, kurie kit vartotoj dmes patraukia, jei pasiymi akibroktu, atsitiktinumu, netiktumu, kitonikumu, iskirtinumu, originalumu, taiau kartu juose per laik, erdv ir kitas aplinkybes lengvai atpastama kasdienyb. Tradicins iniasklaidos naujien atrankos kriterijai iuos aruodus palieka nuoalyje, taiau internete tarpstanti „sav patiri“ erdv sutraukia tokius spieius bii, kad juos ignoruoti naujien portalams tiesiog neracionalu. Konkurencija vl pamirtama ir prasideda simbioz – pavyzdiui, mintas Youtube silo kiekvieno vaizdo rao kod, kur sira savo sistem, portalai gali rodyti jos klip. Bit, apie tai n nenutuokdama, sunea savo nektar i karto du avilius – ir naujien portalui, per kur iri vaizdo ra, ir paiam Youtube, i kurio pasiskolintas kodas. Vartotojui tai galima pateikti kaip inovatyvi paslaug, taiau ji reikia, kad naujien portalai dl lankytoj skaiiaus prisiima tradicinei urnalistikai nebdingas funkcijas (kam tai rpi?).
Lietuvikos ini svetains ieko ir kit bd, kaip vartotoj „savas patirtis“ sumaiyti med. lrytas.lt vis dar kliaujasi konservatyvia laikratinio formato rubrika „Laikai redaktoriui“, delfi.lt prisidengia kilniu vardu „Pilietis“, 15min.lt be uuolank ragina „krauk“. Kiekvienas i pavadinim atskleidia bent dal rubrikos paskirties, taiau n kiek ne maiau ir umaskuoja siekin, kad naujien portalus bits kartu su nektaru (unikaliu apsilankymu, kliku) sunet ir papildomus traukos faktorius – vieno vartotojo straipsnis, nuotraukos ar vaizdo raas reikia ir jo pasidalijim „sava patirtimi“, ir kvietim kitiems analogikai dalytis savja. Kartais tai vis dar galima suprasti kaip klasikin laik redaktoriui (tekstu isakoma nuomon, rpestis, pastabos, nepasitenkinimas), daniau laukiama i vartotoj domi ar svarbi ini (tekstiniu ar dar labiau vaizdiniu pavidalu), kurios telpa tradicinius naujienos atrankos rmus (vartotojas tada gali bti pavadintas pilietiku), bet i principo linkstama leisti dti k nori (tik krauk), nes vartotojo apsilankymas, kaip minta, savaime yra vertyb, o kuo j daugiau atskris, tuo didesn tikimyb, kad tarp krautos informacijos pasitaikys netikta, kitonika, originali mediaga, paskatinsianti ir kitas bites (pvz., nuorod takais) atlkti btent t avil.
Antroji metafora: traukini stotis
Avilio vidun supldusi bii skaitymo (ar veikiau – narymo) proi ir pasirinkim dinamik lemia veiksniai, kuriems nusakyti tinka traukini stoties metafora. I pirmo vilgsnio vien viet sugujusi milinika anomini keleivi minia juda chaotikai ir be jokios logikos, taiau traukini stotis funkcionuoja – paskirsto keleivius jiems reikiamus traukinius, kurie iveioja reikiama kryptimi. Interneto vartotojo anonimikumo nereikt painioti su anoniminiais vadinam komentatori iliuzija, kad anapus kompiuteri ekran jie lieka nepainti. Kiekvienas interneto vartotojas (tiksliau bt teigti – kompiuteris) gali bti atsektas, taiau kai interneto prieinamumas pasiek 60–70%, o populiariausi naujien svetain aplanko daugiau nei 1 mln. unikali vartotoj per mnes, akivaizdu, kad aikaus (vienaplanio) vartotojo portreto nutapyti nebemanoma. Jeigu prie gerus 8 metus buvo galima kalbti apie jaun, auktesnj ar auktj isilavinim, vidutines ar didesnes pajamas gaunant miestiet, dabar ie rodikliai ibluk arba visai nustoj galioti, interneto vartojimo visuotinikum (taigi ir didjant anonimikum, kaip maiau nuspjam savybi rinkin) augina kompiuterinio ratingumo didjimas, interneto prieigos pltra, kaimo vietovi suinternetinimas, ryio kain majimas ir lankstumas, emigracija ir kt. Savo vartotoj tbt siekiantys painti portalai (ar reklamos agentros) vykdo apklausas (pvz., patekus puslap imetama uklausa, ar skaitytojas nenort atsakyti kelet klausim) arba mgina orientuotis pagal standartin sivaizdavim, es rytais prie kavos, o vliau per pertraukas skaito valdininkai ir kit profesij atstovai, dirbantys prie kompiuteri, po piet prie j prisijungia moksleiviai ir studentai, vakare – iekantieji rimtesns informacijos arba prieingai – atsipalaidavimo. Taiau net apibr vartotoj tipologijas, turime pripainti, kad interneto vartotojas artja prie kategorijos visi, todl klausim akcentai persikelia kitur: ko ieko internete? kiek laiko tam skiria? kodl ir kaip uklysta naujien portal? kas patraukia dmes?
Naujien portaluose praktikiausias vartotoj sraut matavimo rankis yra skaitomumo skaitiklis – jis parodo, kiek vartotoj paspaud ant vieno ar kito straipsnio (vaizdo informacijos). Metaforikai kalbant, taip suskaiiuojama, kiek vien ar kit traukin sulipa moni ir kuris marrutas – populiariausias. Kompiuterins smegenys ne tik sugaudo visus klikus, bet ir pagal paspaudim tendencijas gali prognozuoti, ar skaitomumas dids, kiek tai truks ir kada ims smigti emyn (ia elektronine ir grynai teorine prognoze kai kuri portal redaktoriai taip pat naudojasi). Nuo vidins redakcijos politikos priklauso, kas (tik redaktoriai ar ir urnalistai) mato iuos skaitikli duomenis, taiau drsiau teigti, kad prie tendencijos, kai urnalistikoje skelbt visuomens teis inoti keiia visuomens noras inoti, stipriai prisideda io skaiiaus nenugalimas psichologinis spaudimas. Jeigu anksiau redaktoriai dliodavo naujien prioritetus remdamiesi vertybmis ir nuovoka, dabar jie gali t pai akimirk matyti, kiek tai, kas tradicikai laikyta svarbu, i ties yra skaitytojui domu (tiesa, iuo atveju tai reikt suprasti vien tik kaip klik udarb). Galima guostis, kad kai kuriuos marrutus btina ilaikyti, net jei traukiniai vainja pustuiai (tai vadinama urnalistine misija), bet peln sukrauna kryptys, kuriomis kursuoja perpildyti vagonai.
Idant traukin sulipt kuo daugiau keleivi, labai padeda skambi marruto antrat. Spaudos urnalistikoje teksto pavadinimo atrumas ar rksmingumas – ne naujiena, jau klasikiniuose urnalistikos vadovliuose tai vadinama spaudos urnalisto darbo pakavimu. Taiau lietuvikos iniasklaidos erdvje palygin spaudos tekst antrates (pavadinkime) ikiinternetiniu laikotarpiu ir net t pai autori straipsni pavadinimus dabartiniu periodu, aptiksime radikalizacij, tarsi apraytoji interneto revoliucin dvasia bt savaip ukrtusi ir e-urnalistus. Be vis kit galim tokio reikinio aikinim (lietuvikosios vieosios erdvs, dialogo ir polilogo problemos, pasaulinis urnalistikos lengvjimas/bulvarjimas, etc.), tam tikr vaidmen reikt skirti ir i pirmo vilgsnio nekaltam techniniam veiksniui – skaitikliui. Internetins urnalistikos praktikai kiekvien dien patiria, kad tas pats tekstas su ramia, solidia, esm nusakania antrate bus skaitomas ymiai prasiau nei rksminga, esm ikreipiania ar akcentus ant alutini mini sudliojania antrate. Kas spaudos laikais buvo veikiau nutuokiama (neimatuojama), dabar patiriama kasdien – besisukantis skaitliukas psichologikai veikia labai efektingai (komerciniu poiriu – ir efektyviai). Stiliaus radikaljimas lydi ne tik antrates, bet ir vis turin. Pirmiausia tai pastebima ne informaciniuose praneimuose, o autoriniuose apvalginink komentaruose. Kategorika, provokuojanti, smoningai subjektyvizuota, atriomis figromis aplipdyta nuomon surinks kur kas daugiau klik nei svarstyti, diskutuoti, abejoti, od pasverti kvieiantis tekstas. Lietuviko interneto taukjime revoliucingumu isiskiria Andrius Ukalnis, nors ia pat reikia paymti tokio priskyrimo slygikum – jo tekstai vis dlto skatina ne radikal, o kritik mstym20 (visainikumas tra apsimestinis ir nesunkiai atpastamas), ir tuo skiriasi nuo daugelio kit autori, todl apie j ia kalbama tik stiliaus poiriu. Vis dlto gali bti, kad be interneto Ukalnis nebt taps provokacijos ir erzinimo simboliu, sukrovusiu jam populiarum. I jo urnalini straipsni ir knyg inome, kad autorius moka rayti subtiliai, elegantikai ir intelektualiai, taiau igarsjo jis pirmiausia internetiniais paskviliais, skaitytojus elektrindamas provokuojamu stiliumi. Ukalnis puikiai imano spausdinto popierinio ir internetinio stiliaus skirtumus ir moka sulaipsniuoti lumo lyg skirtinguose anruose. Didiuosiuose portaluose publikuojami tekstai, savo retorinmis figromis kad ir vedantys i proto tkstanius skaitytoj, tra iedeliai palyginti su tuo, k jis rao asmeniniame bloge. Štai kaip jis tinklaratyje apra jaunj kart internete: „Šiaip tai yra, inoma, verklenani debil susirinkimas, papuotas isigimusios kalbos – be gramatikos, be skyrybos, be didij raidi, ir pamargintas idiotikais sutrumpinimais, liudijaniais apie raanij intelekt, prilygstant smulkaus grauiko protui“ ir „Pamaius j snukelius, kyla nenumaldomas noras j atvilgiu taikyti prievart. Dauyti jiems per makaules j dievinamais baltais Apple Mac kompiuteriais, o paskui paskutin kart trinktelti tarpurag iPhone’u ir apraizgius baltu iPod’o laidu palikti voliotis prie organinio maisto parduotuvs“21. Jeigu skaitytojas staiga prarast humoro jausm, tokie pasaai varyt nevilt. Taiau tai reikia tik viena: jei Leninas nort rengti revoliucij dabar, jam nebereikt lipti ant bakos. Kiekvienas tinklaratis yra tokia baka ir tereikia rkti kuo garsiau, nes perrkti tenka tkstanius, milijonus kit bakaaukli. Kita vertus, pastangas gali atpirkti sutrauktos „minios“. Naujien portaluose galioja ta pati taisykl, tik santresne (kol kas?) forma.
Tvarkaratis alia-pilka zonoje
Kaip traukini stotyse suprasti ir reguliuoti eismo judjim padeda tvarkaraiai (laiko sutvarkymas), taip naujien portalai ir apskritai internetas turi savit laiko logik, veikiani alia–pilka zonoje. Laiko sociologijos poiriu, internetinis laikas, kaip ir pats internetas, pirmiausia siejamas su kapitalizmo kultra (kuriai galima prieprieinti ne tik ikimodernius laikus, bet ir socializmo laik22). Pagal tai jam priskirtini tokie bruoai kaip efektyvumas (didesnis naumas per trumpesn laiko tarp), progresas ir sparta. Taiau interneto erdv formuoja tokius vartotojo proius, kad laiko suvokimas taip pat gauna savit bruo, kurie apie internetin laik leidia kalbti kaip atskir reikin. Toks kapitalistinis sublaikas galt bti pavadintas paprasiausiai virtualiu laiku, t. y. egzistuojantis savarankikai nuo ms kasdien patiriamo laiko ir galintis pasiymti ir intensyvumu (intensyvjimu)23, ir prieingai – sultjimu, laiko vaistymu ar laiko stmimu (prisiminkite goglinti)24, kuris toks prieingas kapitalizmo dvasiai, ireiktai posakiu „laikas – pinigai“. Be abejo, internetinio laiko autonomikumo ir savitumo nereikia pervertinti, nors e-revoliucionieriai, kaip visada, vl skubjo tai daryti. Vadinamuoju dot-com bumo periodu (1995–2000) veissi ne vienas internetinis projektas, nusitaiks laik. 1998 m. laikrodi kompanija Swatch pristat universalaus internetinio laiko projekt. Be akivaizdaus rinkodarinio triuko – preks enklo tvirtinimo, jo krjai turjo ambicij pasiymti kaip novatoriai. Tai, kad js veikiausiai nesate girdj apie BMT (nebent dirbate IT srityje), reikia tik tai, kad ir is projektas neiplito tiek, kiek to tikjosi jo sumanytojai. Universalus Interneto Laikas turjo panaikinti laiko zonas ir geografin pasiskirstym ir buvo paremtas deimtains principu (tiesiogins ssajos su Didiosios Pranczijos revoliucijos dalyvi ar bolevik bandymais pertvarkyti laik pagal deimtain sistem – akivaizdios). Tradicinis 24 valand laikrodis buvo padalytas 1000 vienet. Internetinio laiko @000 buvo vidurnaktis, o @500 – vidurdienis pagal Bielo25 meridian (analogikai Grinvio meridianui). Taiau projektas neiplito, ir turbt dl t pai prieasi, kaip ir kiti analogiki umojai – klaidinga tiktis, kad pamatins mogaus gyvenim tvarkanios sistemos ir struktros gali bti pakeistos dirbtinai ir utilitarikai, remiantis iliuzija, kad virtualybje veikia kitoks mogus.
Taiau tam tikrus interneto keiiamus ms temporalinius proius galima pastebti. Tam nereikia kalbti apie kratutinius pavyzdius, kai virtual gyvenim junkusiems monms isitrina prastins punktyrins paros ymos – rytas, piets, vakaras, naktis. Kiekvienas, prisiris prie interneto (turi elektronin pat, mgstamas svetaines, tinklarat, Skype adres, Facebook profil, etc.), patenka zon, kuri pavadinome alia–pilka pagal spalvas, internetinje erdvje nusakanias mogaus pasiekiamum (pagrindin skirtis – prisijungs/atsijungs, taiau taip pat – prisijungs, bet usims; prisijungs, bet nra aktyvus; prisijungs, bet atsisako bendrauti, etc.). Kaip matome, internete laiko ir kontakto bsenos – sumiusios, jas sunku atskirti, ir net jei vartotojas nesdi prie kompiuterio, jis neieina i paios alia–pilka zonos. Šis susiplakimas tradicinio laiko suvokimo terminais pasireikia kaip isitrynusios ribos tarp vieo (daugiausia – darbinio) ir privataus (laisvalaikio, eimos, asmenini poreiki) laiko. Pavyzdiui, jeigu darbo dien vienintelis bdas bendrauti su biiuliais ne darbo reikalais buvo po darbo arba per pietus, dabar ios grietos ribos panaikintos, nes tik labai grieti vadovai ar specifin profesija nulemia, kad negali bti prieinamas biiuliams internetu darbo metu ir nugnybti minut, pusvaland ar valand valandas nedarbiniams pokalbiams (arba kitiems reikalams – asmeniniams finansams susitvarkyti, prekei sigyti, painiai umegzti). Lygiai taip pat darbinis laikas susimaio su laisvalaikiu arba pramogomis, nes darbo metu gali sijungti ir pasiirti draug atsist juoking Youtube vaizdel, o tingintiems (ar pavargusiems) dirbti internetas suteikia galimybes imituoti darb (neatsitraukiant nuo kompiuterio)26. Vlyvas metas paprastai traktuojamas kaip itin privatus, todl eiti pas k nors sveius ar net skambinti yra nemandagu ir tai gali daryti tik labai artimas mogus. Utat virtualioje erdvje bendravimo galimybes nulemia ne paros metas, o alios viesos usidegimas, todl ret trikdyt virtualiai pasibelsti kad ir po vidurnakio, jei matyt prie Skype ar Gmail vartotojo vardo degani ali lemput. Tai, inoma, ne tik nulemia inojimas, kad kitas mogus sdi prie kompiuterio (jo pasirinkta ikona dar gali nusakyti, kaip ir kiek jis links bendrauti), bet ir paties bendravimo pobdis (netiesioginis, vienu metu gali bendrauti su keliais monmis, dirbti kitus darbus, atsitraukti ir vl sugrti). I tikro net tai, kad ikonos spalva yra pilka, nebtinai reikia, kad mogus nepasiekiamas, jis gali bti pasislps. Kita vertus, is pasirinkimas liudija ir tai, kad ir ia dar norima ilaikyti tam tikr privatumo galimyb.
Naujien portalams visi ie alia–pilka zonos veikimo dsniai svarbs ir kasdien atpastami. Kitaip kaip privataus ir vieo laiko suplakimu tai sunku bt paaikinti, kodl naujienos (ir anaiptol ne vien rimtosios) skaitomiausios darbo metu (skaitiklis sultja per poilsio dienas, ypa didisias ventes, taip pat j ivakarse, dar nepasibaigus formaliai darbo dienai). Laiko poiriu tradicikai visuomens informavimo priemons skirstomos ryto (laikratis), dienos (radijas), vakaro (televizija). Nors internetas vis dar ariausiai dienos medijos statuso (kaip radijo klausoma viena ausimi, taip naujien svetains skaitomos viena akimi), taiau akivaizdu, kad standartiniuose rmuose jis neisitenka ir silo save vienodai intensyviai bet kuriuo paros metu (nuslopsta tik po vidurnakio eioms valandoms, taiau bent lietuvikoje iniasklaidos rinkoje internetas vienintelis ilieka budrus, pavyzdiui, apie dainininko Michaelo Jacksono mirt bent du portalai prane madaug 3 val. nakties).
Interneto laiko pajautos pokyiams suprasti naudinga pasitelkti sociologo Eviataro Zerubavelio bet kuriai situacijai ar vykiui analizuoti pasilytas laikinio profiliaus dimensijas: 1) eilikumas, 2) trukm, 3) laikin lokacija (kada vyko) ir 4) pasikartojimo danis27.
1) Eilikumas urnalistikoje susietas su svarbumo kriterijumi. Tradicikai laikomasi principo, kad svarbiausios inios pateikiamos pirmos (kad norintys suinoti tik svarbiausius praneimus, gait kuo maiau laiko). Tai pirmiausia taikoma televizijos ir radijo ini laidoms, savaip – ir laikraiams. Tuo tarpu interneto portalams – labai slyginai. Net jei lyginsime portalo titulin vaizd su dienraio, pamatysime, kad jis labiau primena ne pirmj (angl. frontpage), o skelbim puslap: perkrautas, menkiau redaktorikai sudlioti akcentai, informacija gali bti pateikta ir stambesniu, ir smulkesniu formatu, taiau iekodamas naujien labiau turi pasikliauti ne iplanavimu, o atsitiktinumu (nuojauta). inoma, svarbiausios naujienos portaluose ikeliamos vir, tik vartotojas, skirtingai nei televizijos vakarini ini irovas ar laikraio skaitytojas, i pateikt naujien eilikumo suinos jau ne tos dienos ar pusdienio, o tik tos konkreios akimirkos, kai jis ujo portal, svarbiausius vykius ir publikuotus tekstus28. Tai, kas i ryto atrod aktualiausia naujiena, vakarop jau gali bti nugrimzdusi kaip pasenusi. Kita vertus, siekis sudaryti dinamikos spd veria portalus nuolat keisti (atvieinti) eilikum, nepasiduodant vien vyki diktatui. Tai reikia, kad per kelias valandas nevykus nieko i ties svarbaus, pirmsias pozicijas ikeliama antraeil naujiena. Todl tradicin eilikumo funkcija sugriaunama dvejopai – ji nebra dienos vyki santrauka, atsivelgianti vartotojo laiko sugaiim, o veikiau tik akimirkai ufiksuota konvejerio atkarpa, ir vykio pirmenyb nulemia ne tik jo svarba, bet ir vyki intensyvumo kontekstas.
2) Jeigu tradicinse visuomens informavimo priemonse trukm galtume sieti su dar vienu svarbumo aspektu (kiek vartotojui laiko atima susipainti su naujiena – reportao ilgis, laikraio straipsnio plotas), tai internetinje urnalistikoje i problema i principo inyksta, nes vartotojui nereikia perirti vieno reportao, kad sulaukt kito, o portalo redaktoriai nesuka galvos, kaip padalyti plot tekstams – kuriai informacijai kiek vietos skirti (kaip laikratyje). Utat trukms problema persikelia kit lygmen – unikalaus vartotojo portale praleistas vidutinis laikas, kuris yra vienas pagrindini rodikli reklamos usakovams. Panau, kad dauguma naujien svetaini laikosi principo, kad iai trukmei prailginti reikia trumpinti visas kitas trukmes, pavyzdiui, kiek laiko sugaitama prie vienos naujienos (atrodyt, juo ilgesnis tekstas, juo geriau – ilgiau skaitys, taiau i ties internetin skaitytoj didelis tekstas atbaido), kiek ir kaip danai keisis naujienos, kiek, kam ir kurioje pozicijoje bus skiriama laiko. Naujien portalai sukr tok temp, kad prie jo pripratusi dalis vartotoj greitai susierzina, jeigu nepateikiama vis nauj ini. Vis dlto naujienoms skaityti (iskyrus iimtinais atvejais) mons skiria madaug tiek pat laiko, todl portal redakcijos narytoj apsilankymo trukmei prailginti inaudoja privat laik – silo aidimus, pramogas, paintis.
3) Bet kurio portalo siekiamyb klausim Kada vyko? atsakyti – dabar tebevyksta. Taip kartu su interneto pltra Lietuvoje atsirado anglikojo online vertinys realiu laiku. Radijas ir televizija taip pat siekia sukurti spd, taiau tiesiogins transliacijos vyksta tik per paius svarbiausius vykius. Tuo metu interneto portalai nori sukurti spd, kad kuo daugiau vyki vyksta realiu laiku, kad j vartotojui siloma ne suinoti apie vyk, o j igyventi kartu. Taip i pradi prie antrai pavadinim atsirado prieraas papildyta ar atnaujinta, vliau – papildyta su konkreiu laiku, galiausiai pati inia pateikiama ne kaip galutinis produktas, o kaip nuolat besikurianti realiu laiku (naujesn inios dal nuo senesns atskiria laiko ymenys). Bet koks vykis (nebtinai labai itss laike) apraomas pagal krepinio ar futbolo rungtyni princip, kai svarbus kiekvienas judesys, o ne galutinis rezultatas. Ilepintas vartotojas vis daniau reikalauja naujienas pateikti ia ir dabar. I kai kuri skaitytoj nepasitenkinimo „pavlavusia“ ar nepakankamai greitai papildyta naujiena atrodo, kad interneto vartotojas praranda sugebjim laukti ir savyb bti kantrus.
4) Tradicinse informavimo priemonse daug dalyk yra grietai periodikai sustyguoti – inios transliuojamos tuo pat metu, apvalgininkas rao t pai savaits dien ir t. t. Š periodikum palaiko rubrikos, leidianios atpainti laik ir viet. Naujien portaluose taip pat egzistuoja ini paskirstymas pagal rubrikas. Prisiminus traukini stoties metafor, tai tarsi peronai, kur traukinys atvaiuoja tam tikr viet tam tikru laiku. Taiau i ties i laikraio paveldtas skirstymas padeda tik suvaldyti ini sraut, taiau j periodikumo savybs visai pamirtos. Net apvalgininkai tik keliais iimtinais atvejais interneto portalams rao grietai periodikai, daniausiai jie reaguoja vykius, o ne laukia keturi ar penki dien, kol ateis j „rubrikos“ diena. Kitaip tariant, realaus laiko siekiamyb sugriov kruopiai kurt ir palaikyt urnalistin ritm, padjus gaivalikame pasaulyje bent slyginai planuoti.
Treioji metafora: ligonins priimamasis
Svarbus neplanuotas vykis visuomet buvo urnalistikos ir galvos skausmas, ir diaugsmas. Tai tarsi netiktai atvaiavs traukinys, kur suplsta visi tuo metu stotyje lkuriav mones. Taiau i redakcinio darbo puss j galima nusakyti ir ligonins priimamojo metafora: naujien portalai, kaip ir kitos iniasklaidos priemons, tuomet skiria jei ne visas, tai labai dideles pajgas vykiui nuviesti, – kai po didels avarijos ar stichins nelaims ligonin pradeda veti sueistuosius, savo prastinius darbus meta gydytojai, sesels, aptarnaujantysis ir techninis personalas, darbas pergrupuojamas, atsisakoma planini operacij, paruoiamos papildomos lovos ir t. t. Geras tokio vykio pavyzdys – riaus prie Seimo 2009 m. saus. Tuomet ne tik kone visi portal urnalistai vienaip ar kitaip nuvietinjo vykius prie parlamento, bet ir techninis personalas turjo pasirpinti, kad neult serveriai29.
Ne tik lietuvikose, bet ir pasaulinse naujien svetainse plika akimi matyti pagrindin su ligonins priimamojo metafora susijusi tendencija – pastangos skaitytojams sukurti spd, kad labai svarbiam vykiui skiriamas iskirtinis dmesys. Pagrindinis tokios inios (irkite, kiek daug mes prie to dirbame!) perdavimo bdas yra neprastai didel titulin nuotrauka. Jeigu laikraiai tokio grafinio sprendimo imasi tik tikrai iimtinais atvejais (pastarj deimtmet visuotinai tai taikyta gal tik per Rugsjo 11-osios tragedij), tai naujien portalai io triuko griebiasi vis daniau, galtume teigti – netgi rutinikai. ia formato ribos tarp bulvarins iniasklaidos ir rimtosios faktikai inyksta – per vis ekran isiliejusi nuotrauka ir vaitojanti antrat dabar pasitinka skaitytoj tiek tabloidinio The Daily Mail internetinje versijoje, tiek brit visuomeninio transliuotojo BBC naujien portale (pvz., stichins nelaims Japonijoje metu). Sukuriama ypating slyg atmosfera, kad vartotojas nesuabejot vykio reikmingumu ir btinybe nuosekliai sekti jo eig, taip pat spaust ne tik ant pagrindins naujienos, bet pereit per vis nuorod labirint – net klikus per papildom ir alutin informacij. Lietuvikoje internetini svetaini rinkoje didiausi grafin lankstum ir ligonins priimamojo entuziazm valds portalas 15min.lt. Titulin vaizd (vos atsidarius puslap) gali uimti vien nuotrauka (nuotrauk koliaas) ir susijusi straipsni sraas. Tokio susitelkimo vien vyk kiti portalai nesiima, daniau apsiriboja specialios rubrikos sukrimu ir keli tos paios tematikos straipsni iklimu pagrindines pozicijas.
Su ligonins priimamojo efektu susij dar du urnalistinio darbo aspektai – dirbis ir nuomelis. Tai, kad internetas gali visk ikentti ne tik kokybine, bet ir kiekybine prasme, leidia internetini svetaini redakcijoms isunkti einamas temas, nerizikuojant, kad dl to bus istumtos kitos inios. Jeigu itin svarbus ir tiktinai labai populiarus vykis yra numatomas ir suplanuotas (pvz., Didiosios Britanijos princo Viljamo vestuvs, Europos krepinio empionatas, prezidento rinkimai), tai galima kurstyti vartotojo susidomjim ir mginti prisiriti prie savs per parengiamj informacij – vairios detals ir smulkmenos apie laukiam vyk, planai, ketinimai, paadai, pasiruoimai, kontekstiniai ir susij vykiai, etc. Kai vykis nutinka, skaitytoj susidomjimas pamau ima slopti, taiau ioje nuokalnje dar galima imelti nema paspaudim kiek – vertinimai, komentarai, antraplaniai nutikimai ir veikjai, poiriai i netikt kamp, tsinys. Koncentracija ligonins priimamojo bsen net veria manyti, kad naujien portalai gyvena laukimo ir isipildymo ciklais: temos dirbis, vykis, jo nuomelis. inoma, taip schematikai darbas nevyksta, nes dauguma svarbiausi vyki ipuola netiktai ir staiga, taiau kas nors nepatingjs ir palygins pastarj dvej met didiausi vyki bangas ir skaitomumo dinamik, veikiausiai aptikt j koreliacijas: portal skaitomumo gteljimas daniausiai bna susijs su vienu ar dviem to laikotarpio vykiais ir tai redakcijas danai skatina reikmingiausiu darbu laikyti ligonins priimamj.
Kai kas galt irti ir kitokias ligonins priimamojo ssajas su lietuvika iniasklaida: takosi kraujai ir purvai, mirta mons, guli neudengti lavonai, vyrauja chaosas, aidi spygsmai ir klyksmai... Bet tai – jau kita tema ir kitos metaforos.
____________________________
1 Inga Vinogradnait (sud.), Kalbjimas paratse: Alternatyvios vieosios erdvs Lietuvoje, Vilnius: Versus aureus, 2009. Temos msis Arnas Sverdiolas irgi pirmiausia usikabino u ios „virtualios iviets sienos“; r. Arnas Sverdiolas, „Lktutl lktel: keli dabartins Lietuvos vieosios erdvs ypatumai“, in: Arnas Sverdiolas, Apie pamklin bt: Ir kiti etiudai, (ser. Idjos), Vilnius: Baltos lankos, 2006, p. 149–159. 2 Tiesa, kiekvien pavasar suaktyvjanios urnalistikos student uklausos apie internetin iniasklaid rodo, kad bent iame lygmenyje darbai vyksta. 3 Interneto portal skaitomumas vieai prieinamas adresu: www.audience.lt. 4 „iniasklaidos reklamos rinka stabilizuojasi“, in: http://www.lrytas.lt/-13000900171298712863-iniasklaidos-reklamos-rinka-stabilizuojasi.htm, (2011-03-14). 5 Tai vadiname net „antruoju masi sukilimu“; r. Rasa Balokait, „Interneto komentarai Lietuvoje: Semiotinis partizanavimas diskurso paratse“, in: Inga Vinogradnait (sud.), op. cit., p. 52. 6 Matthew Fraser, Soumitra Dutta, Mano virtualieji a: Kaip socialiniai tinklai keiia gyvenim, darb ir pasaul, i angl kalbos vert Aidas Juraius, Vilnius: Eugrimas, 2010, p. 12. 7 Ibid., p. 170. 8 Antai populiariausio socialinio tinklo Facebook krjas Markas Zuckerbergas tvirtina, kad privatumas kaip „socialin norma“ inyko; r. Emma Barnett, „Facebook’s Mark Zuckerberg says privacy is no longer a ‚social norm‘“, in: http://www.telegraph.co.uk/technology/facebook/6966628/Facebooks-Mark-Zuckerberg-says-privacy-is-no-longer-a-social-norm.html, (2010-01-11). 9 „Editorial: Iran’s Twitter revolution“, in: http://www.washingtontimes.com/news/2009/jun/16/irans-twitter-revolution, (2009-06-16). 10 Elizabeth Dickinson, „The First WikiLeaks Revolution?“, in: http://wikileaks.foreignpolicy.com/posts/2011/01/13/wikileaks_and_the_tunisia_protests, (2011-01-13). 11 Mohamed El Baradei, „Wael Ghonim: Spokesman for a Revolution“, in: http://www.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2066367_2066369_2066437,00.html, (2011-04-21). 12 r. apie Amerikoje gyvenanio baltarusio Jevgenijaus Morozovo knyg The Net Delusion, kalbani apie perdt tikjim „kiber-utopijomis“: Tom Chatfield, „The Net Delusion: How Not to Liberate the World by Evgeny Morozov“, in: The Observer, 2011-01-09, in: http://www.guardian.co.uk/books/2011/jan/09/net-delusion-morozov-review. 13 Apie Harris pasakojama dokumentiniame filme ikalbingu pavadinimu We Live in Public; r. http://www.weliveinpublicthemovie.com. 14 gõglinti (-yti Skr), -ina, -ino intr. pamau eiti, dvoklinti, vplinti: Kur gõglini, galv ulaus? (Er). Ale tu jau ir gõglini lyg koks gogla (Lk). Gõglini lyg pamesto iekodamas (Snt). Ir pats neino, kur gõglina, galv ukls (Škn). Gõglina – kaip tik kruta, kepur ant aki usimauks (Skr); ( Lietuvi kalbos odynas, www.lkz.lt). 15 Kad per ias ini lenktynes krenta informacijos patikimumas ne tik lietuvikoje interneto iniasklaidoje, bet ir pasaulinje, rodo nesena istorija apie nukauto teroristo Nr. 1 Osamos bin Ladeno pomirtin nuotrauk. Gegus antrosios ryt idarkyto barzdoto vyro nuotrauk paskelb visi didieji portalai, po piet jau skelbta, kad tai – dvejus metus po internet klaidiojanti klastot; r. http://www.lrytas.lt/-13043356681303954089-o-bin-ladeno-lavono-nuotrauka-suklastota-nuotraukos-video.htm. 16 Antrosios kartos iniatinklis, pavyzdiui, socialiniai tinklai Facebook, MySpace ar lietuvikasis Frype, Twitter, Youtube, Wikipedia, etc. 17 Kad ir Lietuvos tinklaraiai kartais traktuojami kaip iniasklaidos priemon, iliustruoja is pavyzdys: „Kaip racas.lt tapo „main media“ ...“, in: http://racas.lt/kaip-racas-lt-tapo-main-media, (2011-04-24). O is pavyzdys iliustruoja, kaip tinklaratis uagadugu.lt tapo pirminiu altiniu: http://www.lrytas.lt/-13019167851299742055-auksini-svogn-rengjas-a-pukleviius-apras-eteryje-tikrai-nebuvo-girtas-video.htm. 18 Juk atmet kratutinius ir pataloginius atvejus, turime pripainti, kad vidutinio vartotojo narymo internete trukm riboja vairs rodikliai – darbo valandos, kavos pertraukos, vakarinis poilsis, etc. 19 Walter Benjamin, Nuvitimai: Es rinktin, i vokiei kalbos vert Laurynas Katkus, (ser. Atviros Lietuvos knyga), Vilnius: Vaga, 2005, p. 263. 20 Andriaus Ukalnio pareflektavimai ia tema: http://uzkalnis.popo.lt/2010/10/22/apie-betiksli-erzinima-ir-audru-provokavima. 21 Andrius Ukalnis, „Debil generacijos enklai. Yahoo avatarai: subtilus kvietimas smurtauti“, in: http://uzkalnis.popo.lt/2010/07/01/debilu-generacijos-zenklai-yahoo-avatarai-subtilus-kvietimas-smurtauti, (2010-07-01). 22 Katherine Verdery, What Was Socialism, and What Comes Next,Princeton: Princeton University Press, 1996, p. 35–57. 23 Pavyzdiui, naujien portaluose tai pasireikia didele naujien kaitos sparta. Kartais skaitytojas, perskaits vien tekst ir grs prie pagrindini naujien, gali aptikti visikai pasikeitus vaizd. 24 Šios savybs naujien portalai taip pat nepamirta, todl silo ne vien urnalistines, bet ir pramogines paslaugas: anekdotus, paini subportalus, forumus, skelbimus, aidimus (kryiaodius, testus, sudoku), etc. 25 Šiame Šveicarijos mieste buvo sikrs Swatch biuras. 26 Tai vaizdiai aprayta: Ernestas Parulskis, Kasdienybs kunstkamera, Vilnius: Tyto alba, 2010, p. 39–42. 27 Eviatar Zerubavel, Hidden Rhythms: Schedules and Calendars in Social Life, Berkeley: University of California Press, 1985, p. 1. 28 Interneto e-revoliucionieriai labai mgsta pabrti internetinio turinio individualum. Kai kurie pasauliniai naujien portalai individualum silo kaip naujien eilikumo sudarym pagal asmenines vartotojo preferencijas. 29 Kai kurie portalai skaitytoj antpldio vis dlto neatlaik ir tuomet prim saliamonik sprendim – vietoj veikianio puslapio djo puslapio imitacij – nuotrauk su pagrindine inia.
|